Fredericia Teaters renæssance

En ny stram linje er lagt for Fredericia Musicalteater. Med månedlige rapporter og stramme budgetter har musicalteateret ambitioner om igen at komme på Danmarkskortet.

Af Ditte d’Acqueria

Fredericia Teater er født på ny. Nu som Fredericia Musicalteater, der både har fået ny ledelse og et mere realistisk og transparent budget. Det skete tilbage i januar i kølvandet af det tidligere teaters konkurs, som efter længere tids dårlig økonomi måtte trække stikket. Efterfølgende har flere fredericianere sukket efter et lokal teater, og på trods af Fredericias forhistorie er der store ambitioner fra ledelsens side.

”Vi kan ikke gøre noget ved fortiden. Men vi kan prøve at vise, at vi er et seriøst teater, der holder vores budgetter og laver nogle gode forestillinger”, siger den nye administrerende direktør, Ole Justesen, der primært har med musicalteaterets økonomiske drift at gøre.

”Vi sælger ikke mere, end hvad godt er. Vi har valgt at være lidt konservative og sagt, vi ikke skal budgettere med et højere billetsalg, end hvad der er realistisk”.

Et blakket ry

Musicalteaterets genstiftelse efterlader essentielle spørgsmål, om hvorvidt man tænker at undgå økonomiske underskud og et potentiel konkursbo denne gang. Ole Justesen er godt klar over, at det tidligere teater har sat sine spor og efterladt en stor rids i den økonomiske troværdighed, og han håber selv, at man vil adskille de to teatres ledelser fra hinanden.

”Man mister noget i folks øjne, når man går konkurs”.

På trods af teaterets blakkede ry vurderer kommunen, at det stadig er værd at pumpe penge i det nye projekt. Hvis man spørger byrådsmedlem og næstformand i musicalteaterets bestyrelse, Christian Jørgensen, hvilke politiske overvejelser der ligger til grund for den årlige støtte, lægger han især vægt på byens selvforståelse og dna. Han påpeger samtidig, at et lokalt teater havde en positiv effekt på erhvervslivet.

”Vi kan se, at der skete en indirekte opblomstring af hotel- og restaurationsbranchen og detailhandlen affødt af et landskendt teater”.

I kort snor

Fredericia Musicalteater er blevet genetableret under særlige forhold i et tæt samarbejde med Fredericia Kommune. Kommunen er deres største bidragsyder med en årlig støtte på 11 millioner kroner, og de har derfor tilsynsret- og pligt til at følge med i musicalteaterets rapporter og budgetter på et månedligt plan. Derudover bidrager Staten med 8,7 millioner kroner til musicalteaterets drift, som ved hvert kvartal modtager samlede rapporter og budgetter fra kommunen til Slots- og Kulturstyrelsen.

Dette gøres for at kunne følge med i musicalteaterets drift og sikre deres overlevelse, og det har hele tiden være vigtigt for Fredericia Kommune, at der ligeledes var en statslig støtte, så de ikke er den eneste finansieringskilde, musicalteateret har. De resterende penge kommer fra private investorer såsom Fredericia-raffinaderiet.

Ud over en månedlig status har det været et krav fra byrådets side, at der skulle oprettes en økonomistyring med en tostrenget ledelse med ligestillede direktører. Ferry Hogeboom, der er musicalteaterets teaterchef, og som hovedsagligt fokuserer på musicalteaterets kunstneriske profil, har ikke noget med den økonomiske drift at gøre. Og omvendt har Ole Justensen ikke har noget gøre med den kunstneriske linje.

Både Christian Jørgensen og Ole Justesen drømmer stort på vegne af Fredericia Musicalteater og håber, at det igen kan blive Danmarks teater.