Nu eksekveres det NEST-inspirerede spor

Fire elever laver gruppearbejde.

I dag har der været møde i børne- og skoleudvalget i Fredericia Kommune, hvor der blev gjort status på en NEST-inspireret spor.

Når klokken ringer ind til et nyt skoleår i 2022 på Kirstinebjergskolen ved Indre Ringvej i Fredericia, bliver det med en helt ny type klasse på skemaet. Skole- og børneudvalget har besluttet, at der skal etableres en særlig klasse, der skal kunne understøtte børn, der ligger på autismespektret. 

Cecilie Roed Schultz fra Enhedslisten, der er en næstformand i børne- og skoleudvalget, er kvinden bag forslaget. 

”Jeg håber på, at der er flere børn, der får det tilbud, de har brug for, og som de profiterer af,” siger Cecilie Roed Schultz

Projektet har været vedtaget i flere år, men det er først nu, at de konkrete forberedelser er sat i gang. I øjeblikket er udvalget ved at finde mulige elever, og de har fundet en arbejdsgruppe, der skal stå for etableringen.

En model med resultater i ryggen 

Det nye spor er inspireret af NEST, en amerikansk model, der i grove træk vender inklusion på hovedet. Undervisningen er tilrettelagt elever, der ligger på autismespektret, med en normal begavelse. Men den elevtype udgør kun en fjerdedel af eleverne. Den særligt tilrettelagte undervisning er lig med mere struktur. Det betyder blandt andet, at der bliver gjort brug af flere visuelle redskaber som f.eks. tavler, der punkt for punkt skal visualisere skoledagen, faste pladser, og at der altid er to lærere til 16 elever. 

Selvom størstedelen af eleverne ikke har nogle diagnoser eller særlige behov, kan de også drage fordel af undervisningen. Det konkluderer en evalueringsrapport fra Århus Kommune, hvor de har haft to NEST-klasser på hvert klassetrin siden 2016. Rapporten fortæller, at klasserne klarer sig bedre fagligt i både dansk og matematik end deres jævnaldrende. 

I rapporten kan man også læse, at de elever som ligger på autismespektrumet også har gavn af modellen. Her ses det, at eleverne udviser langt mindre autismespektrumspræget adfærd. Det ikke tilfældet i den specialklasse NEST klassen sammenlignes med i undersøgelsen. Her ses ingen bemærkelsesværdig forskel. 

Trækker på erfaring 

Erfaringen fra Århus har Fredericia trukket på under udarbejdelsen af projektet. Det er sket i form af samarbejdsmøder og besøg hos Århus Kommune. De to spor i Århus og Fredericia bliver dog ikke ens. En af forskellene bliver, at en diagnose ikke er et krav hos sporet i Fredericia. 

”Vi bliver nødt til at tilpasse det Fredericia, for vi har ikke ret mange børn, der er diagnosticeret med autisme, når de begynder i skole. Århus er en noget større kommune og med en større population, så der vil det være nemmere at finde fire elever,” siger Cecilie Roed Schultz.

Derfor kommer sporet i Fredericia også kun til at bryste sig af at være NEST-inspireret. I Fredericia skal der oprettes et NEST-inspireret spor på hver årgang de næste seks år.

Stor positivitet omkring ordningen 

Afdelingsskoleleder på Kirstinebjergskolen Indre Ringvej, Gitte Bieler, er positiv stemt ved den nye klasse. 

”Jeg forventer, at ordningen kan bidrage til nogle læringsmiljøer, der kan have betydning for alle børn. Så alle børn på Indre Ringvej oplever at udvikle sig og trives. Det er i hvert fald noget af det, det skal bidrage til,” fortæller Gitte Bieler. 

Cecilie Roed Schultz fortæller, at netop Kirstinebjergskolen på Indre Ringvej er valgt, fordi der både er en almen skole og en autismeafdeling – og derfor en masse ressourcer. Hun håber også, at ordningen vil kunne skabe en synergieffekt mellem det specialiserede og almene område. 

”Det er meningen, det skal blive et pædagogisk fyrtårn og være et eksempel på et mellemtilbud i meget høj kvalitet,” siger Cecilie Roed Schultz.