Røde Kors i Fredericia oplever støt vækst i deres omsætning

Genbrugsbutikken på Fuglsang Allé har indenfor de sidste tre år oplevet en massiv vækst i deres omsætning – på trods af nedlukninger under corona. 

Røde Kors butikken i Frederica. FOTO: Simon Hvas Sandvad

Af Simon Hvas Sandvad

3,2 millioner kroner. Så meget forventer formanden for Røde Kors butikken i Fredericia, Jeppe Nielsen, at de kommer til at omsætte for ved udgangen af 2021. 

”Indtil nu har vi haft en omsætning på 1,9 millioner kroner i år, selvom vi har været lukket ned i to måneder,” siger den 74-årige formand, der har siddet på posten i tre år. 

Det er en høj vækst, hvis man kigger på butikkens omsætning i 2018. Her lå den på 2,1 millioner kroner for hele året, og i 2019 lå den på 2,4 millioner kroner.

Allerede under den første coronanedlukning i 2020 kunne han se en markant stigning i butikkens omsætning. Hvad der satte gang i den økonomiske aktivitet, kommer Jeppe Nielsen med flere bud på. Her blev butikken lavet om, hvor der blandt andet blev sat flere hylder op, og der blev sat et større fokus på sortering af tøj. Derudover mener formanden, at kunderne er blevet mere miljøbevidste.

”Folk har hørt så meget om, at man skal gå ind for genbrug. Vi kan høre, at mange, der kommer i butikken, er blevet mere miljøbevidste. Det er min opfattelse, og det er også det, vi hører fra kunderne.”

Større vækst end i andre af landets butikker

Væksten i Røde Kors butikkens omsætning i Fredericia er markant større end organisationens andre butikker. 

”Generelt i landets butikker er der en vækst på 4-5 procent, men slet ikke, som den har vokset i Fredericia,”siger Tina Donnerborg, der er Chef for Genbrug og sidder i Røde Kors’ daglige ledelse på Østerbro i København. 

Jeppe Nielsens opfattelse af, at folk er blevet miljøbevidste, er han ikke alene om. Tina Donnerborg henviser til en kundeundersøgelse for kunder i Røde Kors fra 2020, hvor mange af respondenterne var klima- og miljøbevidste.

”Vi var faktisk lidt bekymret for, at de gode intentioner ville ryge ud med badevandet, når corona havde ramt Danmark, men vi kan se, at klima og miljø var et meget vigtigt argument, når man handler i genbrug,” fortæller Chefen for Genbrug.

Møblerne vælter ind

I Fredericia oplever de lige nu op til 14 dages ventetid for at kunne modtage møbler, som ca. udgør en fjerdedel af butikkens omsætning. Men ventetiden er ikke usædvanlig ifølge Tina Donnerborg, der i samme omgang roser butikken, der Jeppe Nielsen er formand for.

”Der er mange flere ting, end vi kan nå at modtage i butikkerne i Røde Kors. Det er ikke alle steder, hvor der er lige så lang ventetid, som der er i Fredericia. I Fredericia er butikken rigtig gode til at behandle kunderne og donationerne ordentligt, og derfor er der rigtig mange, der gerne vil donere fedt i Fredericia,” siger Tina Donnerborg. 

Lageret i Røde Kors butikken i Fredericia. Ofte må folk vente i op til 14 dage, før de kan aflevere deres møbler. FOTO: Simon Hvas Sandvad

Corona spiller også en faktor for de mange møbler, Jeppe Nielsen og de andre 84 frivillige i Fredericiaafdelingen modtager.

”Man kan godt mærke, at folk ikke har været ude og rejse, for så køber de nye møbler i stedet for, og vi får mange pæne møbler ind på den bekostning,” siger Jeppe Nielsen.